کد مطلب:5371 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:126

سیره حضرت محمد و پیروی از آن
حضرت محمّدصلی الله علیه وآله نیز همان روش حضرت ابراهیم را در پیش گرفت، به ویژه در غار حرا با همان سلوك مراحل جست و جو و پویش ابراهیم علیه السلام را جهت نزدیك شدن به خدا و شناخت او در پیش گرفته و مراحل كمال انسانی را طی نمود تا به مرحله «سدرة المنتهی» رسید، آن مقامی كه هیچ انسان و موجود دیگری ندارد.

خداوند نیز به بندگانش امر نموده كه همان راه و روش را در پیش گرفته و پیامبر او را متابعت نمایند و با پیمودن راه پیامبران، به كمالات انسانی دست یابند و با خداوند مأنوس شوند [1] .


[1] طيّ مراحل كمالات انساني: آن گاه، مخلوقات عالم، همه با آن انسان، انس پيدا مي كنند و هر چه از كتاب و حكمت و نبوّت براي پيامبرانش داده است، در اثر سلوك عملي ايمان است، كه البته پيامبران آن را طي نمودند و به مرحله تكامل نفس و شناخت خداي بزرگ رسيدند. خداوند كريم در قرآن مجيد، در سوره انعام، آيه 88 - 89 چنين مي فرمايد: «أُوْلَئِكَ الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ وَالْحُكْمَ وَالنُّبُوَّةَ فَإِن يَكْفُرْ بِهَا هَؤُلاء فَقَدْ وَكَّلْنَا بِهَا قَوْمًا لَّيْسُواْ بِهَا بِكَافِرِينَ»؛ آن ها كساني بودند كه ما به آن ها كتاب و فرمان و نبوّت عطا كرديم، پس اگر اين قوم به آن كافر شوند، ما قومي را كه هرگز كافر شوند (مانند علي عليه السلام و شيعيانش كه در دل و جان ايمان دارند) برگماريم.